De angst en kracht van feedback

Feedback, we hebben er allemaal mee te maken. Of je geeft iemand feedback, of je ontvangt zelf feedback. Over allebei is veel te zeggen. In dit artikel belicht ik de kant van het ontvangen van feedback. Ik ga in op de angst die er soms is voor feedback, maar focus vooral op de kracht van feedback.

Feedback

Feedback is een evaluerende reactie achteraf, een terugkoppeling. De gevers van feedback geven commentaar en bespreken positieve en negatieve punten. Het doel van feedback is om het werk van mensen of processen te verbeteren. Feedback is een waardevolle mogelijkheid om te kunnen leren en groeien.

Wachten op de ‘maar’

En toch kleeft er aan feedback soms iets onheilspellends. Het is een kwetsbaar moment wat je als negatief kunt ervaren. En dat maakt het vaak spannend. Als je eerlijke feedback wilt ontvangen, weet je dat je voor positieve en negatieve punten moet openstaan. Soms gebeurt het dat je de positieve feedback gelaten aanhoort en jij je ondertussen al schrap zet voor de ‘maar’ met de daarop volgende negatieve feedback. Het is vaak de ‘maar’ die alle eerdere positieve woorden ontkracht. En het is de ‘maar’ die in het brein een angstreactie oproept waardoor er stresshormonen worden geproduceerd. Het brein reageert op negatieve feedback hetzelfde als op fysieke pijn.

Feedback zonder kritische noot

Er is veel aan het veranderen omtrent feedback. Onderzoeken wijzen uit dat de negatieve componenten uit de feedback moeten worden gehaald, en de feedback meer gefocust moet zijn op complimenten, aandachts- en ontwikkelpunten. Door deze meer waarderende manier wordt het beste in de mens naar boven gehaald en verdwijnt de angst voor kritiek. Er ontstaat zo vanzelf motivatie en bereidheid om te willen leren en groeien.

Bepaal zelf je houding

Toch ontkom je er niet aan dat je soms ‘de waarheid’ moet horen. En hoe een boodschap ook is verpakt, deze zal niet altijd lekker vallen. Leer omgaan met opmerkingen waar je moeilijk mee om kunt gaan. Train jezelf in het ontwikkelen van een open en ontvankelijke houding. Wees bewust van hoe je gewend bent te reageren. En vraag je af waarom je zo reageert, maar bedenk ook hoe je zou willen reageren. Filter uit een hard feedbackmoment de voor jou meest bruikbare inzichten die duidelijkheid geven over jouw groeimogelijkheden. Je zult merken dat een milde en dankbare houding je verder brengt dan een verdedigende en ontkennende houding.

Van angst naar kracht

Tijdens mijn studies heb ik veel feedback gegeven en ontvangen. Het was een belangrijk onderdeel in de persoonlijke ontwikkeling. Maar ook bij mij valt feedback wel eens slecht. Een paar jaar geleden kreeg ik feedback die opbouwend was bedoeld maar die in mijn brein een andere afslag nam. Mijn conclusie over mijn handelen was ongenadig en hard: ik moest mijn activiteiten maar direct staken want het zou nooit wat worden. Als je deze reactie herkent bij jezelf, lees dan ook het artikel Wat is het nut van het vergroten van zelfcompassie?

Toch leerde dat moment mij opnieuw dat eerlijke feedback impliceert dat je het waard bent om in te investeren. Het helpt je zicht te vergroten op de potentie en groeikansen. Een positieve benadering van feedback waarbij angst wordt omgebogen naar kracht.

Je zal feedback blijven ontvangen, zowel gevraagd als ongevraagd, fijngevoelig of soms hard. Jij hebt geen invloed op de feedback die anderen je geven, maar wel op hoe je er mee omgaat en wat je er mee doet. Als je bereid bent om te leren, creƫert feedback geen angst maar kracht. Doe er je voordeel mee.

Hanneke van Harten is coach persoonlijke ontwikkeling. Zij richt zich vanuit haar praktijk op het begeleiden en coachen van vrouwen. Ook coacht zij mensen die bijna met pensioen gaan. Zij is een veelgevraagd spreker en spreekt regelmatig over vraagstukken vanuit coaching en persoonlijke ontwikkeling.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.