Leeg luisteren, onmisbaar in communicatie

Luisteren is een belangrijk onderdeel binnen de communicatie. Leeg luisteren, wat bij communicatie onmisbaar is, zal ik gaan toelichten. Ik richt me hierbij op een gesprek met een verteller en luisteraar.

Als een gesprek naar tevredenheid verloopt voor beide partijen, kun je zeggen dat er een goede wisselwerking is tussen de gesprekspartners. De boodschap van de verteller komt over zoals deze is bedoeld. En de luisteraar interpreteert de boodschap zoals de verteller het heeft bedoeld. De luisteraar kan een reactie geven die te maken heeft met de boodschap en zo ontstaat er een gesprek. Maar een gesprek verloopt niet altijd zo ideaal. Het probleem zit vaak in het luisteren. Luisteren is een ingewikkelde proces waarbij er verschillende zaken in de weg kunnen zitten. Stephen Covey, een Amerikaanse auteur gespecialiseerd in effectief leiderschap, zei eens: “De meesten van ons luisteren niet om te begrijpen maar om te reageren”.

Leeg luisteren

Leeg luisteren vraagt om een oprechte interesse in de ander. Een open mind, concentratie, focus, empathie en inlevingsvermogen. Aanwezig zijn zonder oordeel of vooraf ingenomen standpunten. Je bent niet geneigd om een advies, oplossing of een tip te geven. Je kunt luisteren zonder je eigen verhaal te willen vertellen. Er is ruimte voor een stilte. Je kunt jouw eventuele irritatie of verveeldheid over de boodschap of de persoon parkeren. Je haakt niet direct in op een punt waar jezelf ook veel van af weet. Ook al weet je precies waar het gesprek naartoe gaat, je laat het niet merken. Leeg luisteren doe je met een dienende houding naar de ander toe, waarbij de ander zichzelf kan en mag zijn. De verteller kan komen met wat voor degene zelf belangrijk is om te vertellen.

Actieve houding

Leeg luisteren is actief en betrokken. Laat een ander uitspreken, ook al is het verhaal langdradig. Reageer non-verbaal door regelmatig te knikken of door een kort ja, of hum. Kijk de persoon regelmatig aan. Kijk niet op je horloge of je telefoon. Train jezelf in het focussen en zoek de kern en de rode draad in een verhaal. Als dat niet lukt, stel dan af en toe een vraag om de rode draad te ontdekken en af te stemmen op wat de ander wil vertellen. Wees alert op een boodschap die niet vertelt wordt, maar tussen de regels door wel spreekt. Geef pas een mening of een advies als je voldoende informatie hebt, en degene ruimte laat voor jouw reactie. Want natuurlijk mag er ook ruimte zijn om jouw eerlijke mening en reactie te geven.

In de praktijk

Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ikzelf probeer ook een goede ‘lege’ luisteraar te zijn. Onlangs was een goede vriendin een dagje op bezoek. We deelden veel over en weer en gingen van de hak op de tak. Maar ’s avonds toen ik de dag nog eens doornam, kwam ik erachter dat we het niet hadden gehad over een voor haar heel belangrijk onderwerp. Ik vroeg me een aantal zaken af. Ben ik teveel met mijn eigen dingen bezig geweest waardoor ik niet goed naar haar had geluisterd? Had ik me te weinig ingeleefd in haar leven? Wilde ik te graag mijn eigen verhaal vertellen? Heb ik wel goed geluisterd naar haar verhaal en haar de ruimte gegeven om ook even verder te kunnen vertellen? Had ik me teveel herkend in haar verhaal waardoor ik een aanleiding zag om over mezelf te vertellen?

Wat levert leeg luisteren jou op

Waarschijnlijk is dit voorbeeld herkenbaar voor jou en heb je ook vaak de intentie om naar de ander te luisteren maar lukt het soms niet. Het overkomt ons allemaal. Pak de kansen aan om jezelf te trainen in leeg luisteren. Het is een proces van bewustwording waarbij je kunt leren en groeien. Speel en oefen want het is ook vooral leuk om te leren. Toets regelmatig bij anderen of ze zich gehoord voelen bij jou. Het kan je enorm verrijken binnen al jouw relaties zowel privé als zakelijk of tijdens een gesprekje langs het voetbalveld. Leeg luisteren zorgt ervoor dat je oprecht kunt verbinden en verdieping creëert waarbij de ander zich optimaal gehoord voelt! Als beloning krijg je ongetwijfeld terug: vertrouwen, veiligheid, en het label: ‘Prettige Gesprekspartner’.

 

 

 

 

 

 

 

5 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *